Am intanlit foarte multi antreprenori ce veneau cu o viziune foarte simplista si superficiala: „de ce sa mai investesc in crearea unui site web cand pot face o o pagina de Facebook si sa o promovez pe aceasta?”
Desigur este si aceasta o varianta, insa veti fi foarte limitati ca si prezenta online de Facebook si de audienta acestuia. Pe langa audienta impedimente sunt si organizarea informatiei. Pe facebook structura informationala, arhitectura este impusa de acesta. Vrei nu vrei trebuie sa ai coverul in partea de sus si imaginea de profil in stanga sus. Butoanele sunt stadardizate etc. Cum ne vom diferentia de concurenta care vinde aceleasi produse sau presteaza aceleasi servicii ca ale noastre?
Pagina de facebook parte integrata dintr-un ecosistem social
Facebook a fost si este conceput ca si o platforma de socializare. Utilizatorii se conecteaza pe facebook nu ca sa caute in mod direct o companie, un produs sau un servici, ci ca sa socializeze.
Avem de a face deci cu o audienta mai putin activa (fiind populat de useri aflati de obicei intr-o stare de repaos) deci posibil distrasa. Apoi venim noi, advertiserii, si ii bombardam cu reclame. Reclame care majoritatea din ele tintesc bine, sunt eficiente si convertesc destul de bine audienta.
Ce este rau in asta?
Nu este nimic rau, insa pentru rezultate maxime pe zona de [marketing online] trebuie inteles ca Facebook este un canal de publicitate (unul destul de bun), dar doar UN CANAL si trebuie tratat ca atare.
Ce poti face pe site-ul web propriu si esti limitat pe pagina de Facebook?
1. Diferentierea si individualitatea
In primul rand site-ul web propriu confera individualitate si flexibilitate unui business. Pe un site web propriu iti poti organiza informatia dupa planul personal. Daca structurarea informatiei si a continutului nu este performanta atunci poti schimba oricand arhitectura acestuia.
2. Strategia SEO
In propriul site web se poate implementa strategia SEO personalizata: cuvinte cheie, descrieri, portofoliu intern+extern de linkuri, site-map-uri, optimizarea imaginilor, anchor, optimizare performate si foarte multe functionalitati pe care nu le vom trata aici deoarece nu este un articol dedicat optimizarii SEO.
Tot referitor la website poti avea acces la statistici si informatii clare, puse la dispozitie de mai multi provideri,multe dintre ele gratuit.
Avand acces la informatia clara iti poti adapta strategia exact „mulata” pe interesele audientei. Tot avand acces la informatii pretioase vom putea stii ce merge si ce nu si DE CE. Ce putem schimba pentru a avea performante mai mari.
3. Audienta proprie
Prin intermediul unor simple linii de cod, propietarul site-ului isi poate determina ca parte din audienta sa se inscrie intr-o lista de membrii sau abonati.
Creeand clustere (grupuri) de abonati (useri) pe care in mod evident ii putem denumi „potentiali clienti” (daca este vorba de un site de vanzare sau servicii, la un blog/magazin/stiri vom avea o abordare indirecta).
Astfel adresandu-ne doar acestor grupuri printr-o campanie de email/newsletter sau de ce nu si SMS marketing facuta ca la carte’ vom avea in mod cert rezultate mult mai bune decat o simpla postare pe o pagina de Facebook in care vom tinti doar urmaritorii acesteia.
4. O serie de functionalitati esentiale
Pe un site web propiu vom putea insera o serie de functionalitati si elemente esentiale de online marketing orientat catre rezultate.
– elemente call-to-action (indemnuri la actiune);
– ferestre de tip pop-up (chiar si pop-up CTA);
– unul sau chiar mai multe meniuri de navigatie;
– ferestre de chat interactiv;
– sisteme de slide, tab-uri, acordions, foarte utile in structurarea si organizarea informatiei intr-un site web;
– daca avem de a face cu un magazin online atunci liste functionalitatilor este mare (module smart de shipping, payment, s.a.m.d.)
5. Pagina de facebook o strategie pe timp limitat?
Da, de ce nu este posibil si trebuie luata in calcul si aceasta varianta (sunt guri rele care arata cu degetul si spre lucrul acesta). Dar sa trecem la lucruri concrete si sa nu ne limitam la zvonuri.
Un singur lucru este cert: daca Facebook isi va schimba la un moment dat politica sau chiar un simplu algoritm atunci afacerea ta se poate clatina. Ceva similar este descris de Neil Patel aici, unde ne este prezentat un studiu de caz personal in care explica din experienta proprie – de sa sa nu investim pe termen lung in Facebook.
Concluzii:
Pagina de Facebook, indiferent ca se invesc bani in reclama online sau nu, trebuie utilizata ca si un canal individual de promovare online. Sistemul Facebook este foarte rigid ca si functionalitati, structurarea informatiilor comparativ cu un site web personalizat.
Daca business-ul tau va deveni „dependent” de un singur canal de promovare atunci, la o cea mai mica schimbare de paradigma se pot produce repercursiuni negative asupra acestuia.