Scopul acestei retorici nu este de-a lista o lista neterminabila de lucruri de genul “must do” care trebuiesc a fi “batute in cuie” intr-o platforma, ci vreau sa am cu totul o alta abordare, mai profunda, un lucru esential pe care, din pacate observ ca multi designeri sau antreprenori il omit atunci cand concep un nou proiect.
In primul rand trebuie stiut faptul ca mediul online a devenit un spatiu “supra-aglomerat” de informatie. Tot mai multi antreprenori si companii deopotriva sunt constienti de influenta pozitiva pe care o genereaza world wide web-ul asupra afacerilor personale si cauta sa isi consolideze business-urile si pe internet.
Afaceri rasunatoare, povesti triste sau de succes, specialisti, evenimente, barfe, lume pestrita cu totii suntem protagonistii acestui spectacol care se desfasoara pe o scena din ce in ce mai plina.
Multe proiecte sunt “prost-gandite” inca din faza incipienta deoarece nu iau in calcul urmatorul lucru: usabilitatea acestora.
Pentru cine este construit un website?
Propun pentru dezbatere urmatoarea intrebare, aparent simplista: “Pentru cine este construit un website?”
Pentru a satisface doar nevoile beneficiarului care are ca factor decizional sintaxa: “imi place!” sau a unui manager zelos de proiect care trebuie este dirijat de “task-urile” primite si pe care tine mortis sa le finalizeze cat mai repede cu putiinta?
Sintagma “imi place” se dovedeste a fi extrem de subiectiva si difera foarte mult de la individ la individ, de la caz la caz, si de la un context la altul.
Sau constructia unui website trebuie lasata doar in grija imaginatiei designerului sau a echipei de designeri si developeri care se ocupa de proiect? Daca persoana in cauza se afla intr-o pasa de “lapsus de imaginatie” in perioada in care se desfasoara proiectul? Ar trebui aceste cauze personale sa ne afecteze businessul?
Lesne de remarcat ca, raspunsurile sunt negative la toate situatiile de mai sus.
Dar atunci?
Un website trebuie a fi conceput si construit pentru a satisface, in primul rand nevoile persoanei in cauza care il foloseste si anume: end-userul, vizitatorul, adica potentialul client.
Asa cum am mentionat in introducere in contextul unui spatiu online ultra saturat de informatie concluzia pe care o tragem este ca atentia utilizatorului este o resursa limitata, consumabila si bineinteles foarte pretioasa.
Nerespectarea acestui principiu are ca si consicinte imediate urmatoarele: diluarea atentiei vizitatorilor, parasirea prematura a platformei (deci sinonim cu o rata marite a bounce-rate-ului) si implicit o lipsa a conversiilor.
Scopul final al platformei este acela de-a facilita accesul audientei noastre la informatia “core”, pentru a putea percepe si digera cat mai bine mesajul pe care dorim sa il transmitem. In acest fel putem spori factorul decizional pe care il urmarim: conversiile. (indiferent ca vindem/prezentam/promovam un produs sau un serviciu).