Ce este sidebar-ul unui site web?
Sidebar-ul unui site web, este definit ca portiunea (bara laterala) verticala pozitionata in dreapta sau in stanga site-ului. Aceasta zona contine informatii suplimentare: optiuni de navigare, continut similar (related), integrarea sociala (social-media) ori zona alocata publicitatii.
Ce pozitionare a sidebar-ului (barei laterale) este mai buna?
Multi propietari de site-uri web, au pareri diferite atunci cand vine vorba de pozitionarea barei laterale (sidebar): sa fie pe partea din stanga sau in dreapta pentru o mai buna lizibilitate a continutului sau pentru o mai mare rate de conversie?
Majoritatea raspunsurilor sunt argumentate subiectiv si apeleaza un punct de vedere de vedere personal: „bara laterala de pe site sa fie in partea dreapta, deoarece acolo imi place sa o vad pusa…”
Aceasta expresie „imi place” sau „nu imi place”, din pacate nu poate face un website sa functioneze mai bine si nici sa genereze rezultate mai bune.
Pozitia standard a sidebar-ului
Initial, odata cu dezvoltarea platformelor CMS (content management system) si evolutia blogging-ului, locul standard al barei laterale (sidebar) a fost situat in partea dreapta.
Daca am dori sa raspectam tiparul, am spune ca locul standard de pozitionare pentru sidebar (bara laterala), este in partea dreapta.
Schimbarea de paradigma
Cum in webdesign si in online marketing lucrurile sunt dinamice si ce functioneaza astazi maine ar putea fi invechit, schimbarea de paradigma, trecerea barei laterale din partea dreapta in partea stanga, a inceput sa se poarte pe fondul dezvoltarii comertului electronic.
Acest lucru s-a datorat unei „gaselnite” a dezvoltatorilor OpenCart, ce a fost imediat adoptata si de platformele similare precum Magento s.a, platforme ce ofera solutii pentru online shop-urile de dimensiuni medii, mari si foarte mari!
Confruntadu-se cu o problema User Experience declansata de numarul mare de produse ce trebuiau sa fie vizibile online, dezvoltatorii au trebuit sa gaseasca rapid rezolvari pentru a structura eficient informatia aferenta produselor (meniuri de navigare, categorii, subgategorii etc.) in special in prima pagina. Prin aceasta abordare, utilizatorul trebuia ghidat eficient catre zona sa de interes, meniul principal de navigare devenind insuficient.
Totusi, aceasta pozitionare a barei de meniu suplimentar, de la dreapta la stanga se facea doar in prima pagina si cateodata in landing-page-urile principalelor categorii de produse.
In pagina destinata conversiei, mai exact in pagina produsului (fiind vorba de magazinele online), bara de meniu suplimentar, fie isi schimba pozitia catre partea din dreapta fie era eliminata. Aceast lucru era efectuat tocmai pentru a nu distrage atentia vizitatorului de la produsul de care era interesat.
Principalul argument: ordinea de citire de la stanga la dreapta face ca focusul principal al atentiei sa fie in partea din stanga sus a unui website atentia sa se dilueze trepat cum ne indepartam catre zona din dreapta jos.
Plasarea side-bar-ului in zona lateral stanga poate determina migrarea prematura a vizitatorului din pagina produsului catre alte zone din site, nerelevante pentru user.
Asadar haide-ti sa vedem cateva argumente pro pozitionarii barei laterale in partea din dreapta a website-ului:
Argumente pentru pozitionarea sidebar-ului in dreapta:
Vizitatorul trebuie mentiunt „concentrat” asupra continului din pagina web intr-o prima instanta si apoi sa i se ofere posibilitati de navigare (continuare a vizitei).
Traditional locul barii laterale a fost in partea dreapta a site-ului web. Daca vrem sa luam in considerare si alt factor al experientei utilizatorul, mana de interactiune cu sidebar-ului, este mana de utilizare a mauselui, ceace face partea din dreapta mai accesibila.
Daca analizam comportamentul graficii web responsive, in momentul incarcarii site-ului printr-un dispozitiv mobil, coloana din partea stanga va fi vizibila prima, in timp ce cea din dreapta se substituie celei din stanga.
Asadar urmarim pozitionarea unui sidebar cu multa informatie (meniuri de navigare, bannere, integrare social-media, date de contact, spatiu desinat campaniilor de publicitate) si il vom pozitiona in partea stanga, vizitatorul trebuie sa deruleze un numar mare de ecrane de vizualizare pana sa ajunga la informatia dorita.
CONCLUZIE: Locul traditional si cel mai indicat pentru pozitionarea sidebar-ului lateral este in partea dreapta a paginei.
Exceptii pentru plasarea sidebar-ului in bara din dreapta lateral se fac ocazional, in functie de domeniul de activitate al site-ului, structura informatiei din website si desigur doar in anumite pagini.